fredag 6 februari 2009

Så. Nu lägger jag inga fler tårar, ilska, huvudvärk, oro, sömnlösa nätter och frustration över detta

Så här ligger det till. Försäkringskassan verkar enligt ett visst system med tydliga regler och riktlinjer. De tar inte hänsyn till människan bakom en ansökan utan går strikt på vad som står i sjukintyget. I mitt fall så har min läkare inte skrivit tillräckligt bra intyg, hon har inte känt till Försäkringskassans riktlinjer och därmed använd fel ord och formuleringar i sitt försök att beskriva mitt sjukdomstillstånd. Vad min läkare och andra inom vården säger och tycker har ingen som helst betydelse om de inte kan uttrycka det i skrift på det sätt som FK önskar. Min läkare har tex vid flera tillfällen bett om ett möte med FK just i syfte att få beskriva min situation men detta har de ignorerat. Jag har skickat in en rollbeskrivning men det har heller inte tagits med i bedömningen av "mitt ärende".

Så. Nu lägger jag inga fler tårar, ilska, huvudvärk, oro, sömnlösa nätter och frustration över detta. Jag tycker synd om de människor, förlåt handläggare, som tvingas jobba inom en verksamhet som helt har tappat greppet om vad en värdig människosyn är och som systematiskt kränker dem som redan befinner sig i en utsatt situation. Jag kommer i stället lugnt och sansat sätta mig in i exakt hur ett sjukintyg ska vara formulerat för att bli godkänt och sedan överklaga beslutet. Jag tror att det är dags för "min advokat" att hjälpa till nu. Han kan med all säkerhet hjälpa mig i den här djungeln och se till att min ansökan blir så korrekt som möjligt och även höja rösten en smula. Det verkar jag behöva just nu.

Se följande länk för mer info om det beslutsstöd Försäkringskassan använder sig av: http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/halso_sjuk/forsakringsmedicin/index.htm

1 kommentar:

  1. Hej Fia!
    Du ska veta vad jag har slagits för människor som hamnar i det som Försäkringskassan helt plötsligt kallar för "frisk - full arbetsförmåga". Be om hjälp, be din advokat, hör av dig om jag kan hjälpa dig. Om du har varit hos Cephalea, be om journalutskrift. Samla alla dokument. ALLA! Försök få någon att sammanställa detta. Å mitt i allt detta ska man orka ha sin migrän och leva vardagsliv. Helt absurt. Du vet var jag finns// Britt

    SvaraRadera