måndag 5 oktober 2009

Samarbetssvårigheter med Försäkringskassan

Det är väl ingen nyhet att jag och Försäkringskassan har lite svårt att komma överens. För det mesta förtränger jag denna myndighet ur mitt medvetande och låtsas som om de inte har någon påverkan på mitt liv.

För oinvigda så kan jag berätta att FK konstant avslagit mina ansökningar om sjukpenning och att jag därmed gått sjukskriven både på hel- och deltid i snart ett år utan att få någon ersättning. Nu ska jag inte gå igång på detta delikata ämne men man kan väl konstatera att FK inte gör någon människa frisk utan tvärt om sjukare än vad de skulle behöva vara.

Hur som helst så var det dags för mig att anmäla VAB (Vård Av Barn) eftersom småkillarna varit förkylda och febriga om vart annat den senaste veckan och jag fick snällt logga in på Försäkringskassans hemsida för att anmäla mina dagar. Där har de förstås sänkt min SGI (Sjukpenninggrundande Inkomst) till 50% av den lön jag hade för ett år sedan. Eftersom jag fått ett litet lönelyft det här året (kors i taket) och jag har en 100-procentig tjänst som jag är sjukskriven från till 25% fick jag därför ändra mina inkomstuppgifter. Min SGI ska inte vara sänkt överhuvudtaget eftersom jag är sjukskriven och inte jobbar deltid som de verkar tro.

Nu ska det bli spännande att se hur de reagerar på detta. De får väl slå sina kloka huvuden ihop...

3 kommentarer:

  1. Lite intressant att de kan sänka dig till 50% när de inte tillåter dig att vara sjukskriven....hur går den ekvationen ihop?

    SvaraRadera
  2. Ja jösses, det är som vanligt. Man ska vara frisk för att vara sjuk.

    Jag har ju flyttat så här är är min nya adress: http://happyontheway.blogspot.com

    Kram!
    Mamman till en söt liten prins

    SvaraRadera
  3. Ja... *suck* Jag är helt förundrad över hur ILLA det fungerar, eller snarare hur det INTE fungerar. Vilken otrolig tur jag har som mår bättre och bättre hela tiden. Vad skulle jag annars tagit mig till? Hur många andra och än mer sjuka är drabbade av FK's terror? Det vågar jag inte tänka på.

    KRAM till er båda!

    SvaraRadera