torsdag 6 augusti 2009

Dags att börja må bra

Semestern börjar lida mot sitt slut och på måndag är det dags att börja jobba igen efter sköna veckor både här hemma och hos släkten. Huvudvärken har mestadels hållt sig i schack så jag kan konstatera att med värktabletter i princip dagligen och sömntabletter då och då, så fixar jag att ha semester med mina killar. Det får väl räknas som godkänt?

Inför hösten så hoppas jag att jag ska må allt bättre och bättre och kunna trappa ner på den förebyggande medicineringen (Tryptizol) och även kunna dra ner på värktabletterna (Burana). Man ska inte äta värkmedicin mer än 9 dagar/månad enligt Mattias LindeCephalea Huvudvärkscentrum och för att klara det så behöver jag må avsevärt bättre än idag.

Jag funderar mycket över hur jag ska göra för att slippa värk och få en bättre hälsa på det stora hela och då tänker jag på sömn, mat, träning och stress. Sömnen är A och O, funkar inte den så funkar inte jag. En sömnlös natt innebär alltid värk dagen därpå. Att äta mer näringsriktig mat och komma igång med träningen hoppas jag ska leda till att jag blir piggare, lättare, gladare och att jag kommer att slippa spänningshuvudvärk. Jag har faktiskt skrivit in mig hos Viktväktarna och noterade (till min stora förskräckelse) att jag gått upp cirka 20 kilo sedan jag började få ont i huvudet för snart två år sedan. Lägg sedan till fem kilo som jag hade lagt på mig efter graviditeterna så har vi 25 kilo som ska bort!

Jag har hela tiden varit medveten om att det dragit iväg med vikten men har inte orkat tänka på det och när jag blev ordentligt sjuk så bestämde jag mig dessutom för att helt strunta i min vikt då det var fullt tillräckligt att försöka tackla värken. Så på sätt och vis ska man nog se min önskan att gå ner i vikt som ett friskhetstecken, att jag helt enkelt har energi att bry mig om min vikt, mitt välmående och inte minst mitt utseende. Det är helt enkelt dags att börja må bra. Jag vill få tillbaka den gamla Fia, mig själv.

Svårigheten med att sätta upp mål på det här sättet är ju att all stress triggar huvudvärk. Jag kan inte pressa mig genom att banta och börja träna som en besatt, det klarar jag helt enkelt inte, så det blir en utmaning att på ett lugnt och sansat sätt börja vända trenden. Men har jag klarat mig igenom den här fruktansvärda vintern så klarar jag väl lite till, så se upp där ute, nu är jag på gång!

Bråviken en härlig sommardag

3 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Jag är helt övertygad om att det är ett friskhetstecken att du börjar grubbla över vikten - det är ju liksom inte det man tänker på när andra bekymmer trycker...

    Tro mig oxå när jag säger att jag har provat allt - inklusive viktväktarna... viktväktarna är precis som alla andra kurer svältkurer, som ger sämre energi och mer hunger. Det behöver du inte för att må bättre, tvärt om... var man blir stark i sin tro men jag vill gärna dela med mig av de misstag jag gjort...

    Hör av dig ifall du vill ha tips och råd :)

    Många kramar från Mölndal!

    SvaraRadera
  2. Ja, att Viktväktarna är en svältkur är helt sant och det är lätt att äta lite "för mycket" när man tappar motivationen men för mig känns det som ett bra alternativ eftersom jag vet att det funkar och jag kan det sedan gammalt.

    LCHF verkar också bra men det känns som en total omläggning av kosten! Dessutom känns det inte så lockande att mest äta protein och fett men jag kanske tänkter om när jag tröttnar på den här svältkosten... Förresten ska jag se till att du får tillbaka din bok snart! Helt klart intressant läsning.

    Ha det så bra och hälsa grabbarna. KRAM

    SvaraRadera
  3. Du har väl förresten läst bloggen "Vägen från 137 kg"? Om inte, klicka på länken:

    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098

    SvaraRadera