måndag 9 november 2009

Vad är det jag inte ser?

Idag var jag fruktansvärt ilsken och sur när jag vaknade och hela förmiddagen var jag arg som ett bi. Som tur var hade jag bokat in en lunch hos en vän och efter nio bitar sushi, lite tjejsnack och en stor kaffe latte så kändes livet mycket ljusare.

Hon hade fått en fråga att fundera över som löd: Vad är det jag inte ser? och vi funderade fram och tillbaka på vad som kunde menas med det.

Men nu så slog det mig. Svaret.

Det är förstås oändligt mycket vi inte ser eller kan förstå. Världen är full av överraskningar, komplicerade samband och oväntade vändningar. Jag tror att svaret på gåtan är just det, att vara ödmjuk inför livet och alla dess mysterier men se det som en utmaning att försöka förstå och begripa så mycket vi bara kan under vår korta livstid. Det finns ingen risk att bli fullärd för det kommer alltid att finnas mycket mer att förstå.

Dagens filosofilektion - direkt från ljuva Hällsvik

4 kommentarer:

  1. Det där var en bra fråga och ett bra svar. Jag tar till mig de där orden just ikväll. För idag har jag sett högar av problem o känner mig redo för en kollaps. Men jag behöver se vidare, bredare, större. Vad är det jag inte ser. Upprepar detta innan jag somnar ikväll. Tack! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att du snart känner dig bättre och att du återfår dina krafter allt eftersom. Jag provar att skicka några varma tankar och en hel del ljus till dig. Hoppas att det funkar! ;-) Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att ju mer man lär sig desto mer lär man sig att man inte kan :)

    SvaraRadera
  4. Precis! :-)

    Kul att du tittade förbi.

    SvaraRadera