måndag 29 december 2008

Det måste gå att förebygga


Så där ja, nu är vi hemma igen efter vår julturné. Det har verkligen gått bra på alla sätt och vis. Vi lämnar förvisso efter oss ett kaos vart vi än drar fram, Herman med sitt lasersvärd i högsta hugg, eller utklädd som brandman Bertil tillsammans med brandman Josefine. Självklart med Frans i hasorna skrikandes "-Dä binnej, dä binnej!".

Jag har mått oförskämt bra, det var bara på Annandagen som jag fick en attack och fick ta nässpray men då gick det över på en knapp timme. Nu ska väl tilläggas att jag konstant knaprar Ibumetin och Paraflex så det har väl hjälpt en del skulle jag tro.

Jag har så himla svårt att leva i nuet och bara njuta av en dag i taget. Jag tänker hela tiden på hur det ska bli med jobbet. När kan jag börja jobba igen? Är jag verkligen sjuk eller är det bara inbillning? Ska jag ganska upp mig, bita ihop och köra på som vanligt? Kan jag ens det? Om jag inte fixar mitt vanliga jobb vad ska jag då hitta på? Hur kommer våren att bli? De närmaste åren?

På fredag har jag mitt nästa läkarbesök och då får jag besked om den närmsta tiden i alla fall, om jag blir sjukskriven några veckor till eller om det är dags att börja "arbetsträna". Om jag ska vara ärlig så är jag nog inte redo för att börja jobba riktigt ännu men å andra sidan så blir jag ju inte bättre av att gå hemma, det gör ju bara att jag får mer tid att tänka på hur dåligt jag mår. Jag tycker att det tar för lång tid! Jag vill bli frisk nu! Å andra sidan vill jag gärna ha en vecka eller åtminstone en dag utan att behöva medicinera mot värken innan jag sätter igång igen, är det för mycket begärt?

Vi har ju faktiskt inte pratat om förebyggande mediciner ännu. Min läkare ville såklart eliminera alla andra eventuella orsaker först, inklusive stressrelaterade sådana, men hade det varit helt och hållet stressrelaterat så hade jag väl efter fem veckors sjukskrivning kännt någon förbättring, eller? Nej, på fredag ska jag stå på mig så att jag får träffa en neurolog. Det måste gå att förebygga istället för att fokusera på smärtlindring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar