lördag 28 mars 2009

Finns det en regel som säger att arbetsrelaterad stress inte ersätts av FK?

Igår ringde Martin till min handläggare på FK för att reda ut några frågetecken och började med att ställa frågan:
-Anser ni att man kan arbeta när man har en migränattack?
Svaret var att nej det anser de inte men i intygen står det att de allvarliga attackerna sker 2-3 gånger i veckan och det är inte tillräckligt för att 25% sjukskrivning ska vara befogad.
-Men 2-3 gånger i veckan gäller ju under vila, om Sofia försöker jobba så triggar det en attack.
I så fall är det arbetsrelaterad stress och det är något mellan Sofia och hennes arbetsgivare, löd svaret.

Är det verkligen så? Finns det en regel som säger att arbetsrelaterad stress inte ersätts av FK? I mitt fall så är det inte hela sanningen eftersom all typ av aktivitet (stress) triggar attacker men det vore intressant att veta.

Precis som tidigare undrar jag vad som är fel. Har jag otur som har råkat ut för fel handläggare och fel medicinsk rådgivare på Försäkringskassan? Skriver mina läkare dåliga sjukintyg? Har jag fel sjukdom eller är det tänkt att det ska vara så här? Är detta vad politikerna vill eller har det bara blivit fel någonstans? Är det så att man inte längre ska få sjukpenning när man är sjuk utan förväntas ha en egen buffert för att klara av en period utan inkomst? I så fall, varför betalar vi skatt? Någon som kan förklara för mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar