torsdag 1 januari 2009

Gott Nytt År

Idag ska jag, förutom Paraflex, rödvin och choklad, låta bli att stoppa i mig smakförstärkare. Detta ska enligt Y vara en av de värsta Hortontriggarna. Smakförstärkare finns i nästan alla halv- och helfabrikat och heter egentligen Natriumglutamat och om jag har förstått det hela rätt så har den beteckningen E621.

Igår åt jag kalvkorv och paprikakalkon på frukostmackan och insåg sedan att det var smakförstärkare i båda dessa. Någon timme efter frukost började jag få ont i huvudet och dagens första attack kom klockan kvart i ett.

Eftersom det var Nyårsafton så skulle vi förstås frossa i diverse onyttigheter så chips och dipp åkte fram på eftermiddagen. Båda innehållande smakförstärkare. Efter att ha satt i mig rätt mycket chips och dipp så kom nästa attack någon timme senare. Vi hade planerat det så att jag skulle fixa för- och efterrätt medan Martin skulle stå för varmrätten men han fick förstås rycka in även när det gällde att få ordning på mina rätter eftersom jag satt i soffan och krisade med en handduk för ansiktet. Zomig nasal hjälper kanske en del men inte på långa vägar tillräckligt.

Hur som helst, jag var på fötter igen till middagen och vi hade jättetrevligt. Grabbarna var så snygga i skjortor och vi skålade mest hela tiden. "-Nu höjer vi våra glas!" gastade Herman var tredje minut. Det blev även raketer och en nyårspuss vid tolvslaget.

GOTT NYTT ÅR!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hoppas du slapp anfall!
    När man är inne i en riktig skitperiod verkar väldigt mycket kunna trigga igång anfall. I riktigt jobbiga perioder kan det vara jättesvårt att se vad som triggar och det kan också dyka upp nya grejor som sedan försvinner. Men smakförstärkare är en bov. Det finns en jättebra bok om vad som döljer sig i maten. Nu hittar jag den inte så jag kan inte titeln, men den kom som pocket nu i höst och det är en svensk kille som skrev den, Något med den hemlige kocken tror jag det var. I den finns ett helt avsnitt med tillsattser i maten om du är intresserad.
    Hoppas som sagt du fick en bra dag.
    Mvh AK

    SvaraRadera
  2. Hejsan,

    Jo det kan faktiskt vara så att det hjälpte att undvika smakförstärkare. Jag hade en riktigt bra dag och klarade mig helt utan värktabletter ända till kvällen. Då blev det ett litet anfall trots allt.

    Idag har jag bara haft två omgångar mildare värk som försvunnit med hjälp av Ibumetin och jag känner mig oförskämt bra nu på kvällen. Jag ska definitivt fortsätta på den här linjen!

    Tack för ditt stöd.

    SvaraRadera