torsdag 23 april 2009

Sjukskrivningsupproret

Igår fick jag besked från Försäkringskassan. De gör återigen bedömningen att de läkarintyg jag lämnat in inte visar att min förmåga att arbeta som systemägare är begränsad. Återigen ett stort nej alltså.

Har ni hört talas om sjukskrivningsupproret? Det är bevisligen fler än jag som är missnöjda med hur de blir behandlade när de är sjuka och på lördag går flera demonstrationer av stapeln. För den som är upprörd kan jag tipsa om att gå till Brunnsparken nu på lördag den 25/4 klockan 13.00 och skrika ut sin frustration. Gud vad skönt det skulle vara att gå dit med ett stort plakat och gasta! Om Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson kommer förbi kan Foto: Hanna Teleman ...jag ju klippa till henne med plakatet.

Är du irriterad men inte har möjlighet att demonstrera så skriv under namninsamlingen för humanare handläggning av de sjukskrivna och mera professionella utredningar och bedömningar: http://www.namnlista.se/234 Det är i skrivandets stund över 61.000 personer som redan har gjort det!

I måndags debatterades sjukskrivningsupproret i P1 och de talade bland annat om svårigheten att förstå på vilken grund en ansökan blir beviljad eller avslås och att det handlar om bristande rättssäkerhet när man inte kan förutse vad beslutet ska bli. Hur definieras t.ex. arbetsoförmåga? Just nu pågår en statlig utredning kring begreppen sjukdom och arbetsförmåga men det lär dröja innan de kommer fram till något... För att lyssna på inslaget klicka här: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=2774301

3 kommentarer:

  1. Jag har skrivit under upproret.Dessutom mailat till så många som möjligt för att få fler att skriva under.
    Kram M

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det försäkringskassan glömmer bort är att om de ska avslå en försäkran ska de erbjudit rehabilitering innan!!!!! Jag blir så arg när jag läser sådant. De vet mycket väl vilka regler som gäller. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Men verksamhetschefen och jag ska träffa FK centralt och diskutera rehabilitering. Kanske vi kan få napp! Men det är en djungel med ormar som slingrar sig.
    Husmark - tyvärr är det FK-läkaren och handläggarens tolkning av texten som är problemet. Men vi ska på dem!!!!!!
    kram så länge!
    Hälsn Britt Frejvall

    SvaraRadera
  3. Kan det verkligen vara så? Att min handläggare och den försäkringsmedicinske rådgivaren gjort fel? Vilken text är det som du hänvisar till?
    Om vi ska upp i Länsrätten med detta så behöver vi alla tips och råd vi kan få!

    Tack snälla för ditt engagemang

    SvaraRadera